1. Specifikace zadavatele a zadání
SMO, městská akciová společnost Orlová je v současnosti jednou z největších firem v Orlové. Prvotním úkolem společnosti je poskytování komunálních služeb. SMO provozuje několik sportovišť, od zimního stadionu, přes tenisové kurty až po krytý bazén. Právě pod krytým bazénem vzniklo nové wellness, které bylo v době běhu Business Gate Academy zrovna ve výstavbě. Jakmile se nový wellness vybudoval, tak celý areál ještě společně s bazénem a saunovým světem dostal nový název, a to RELAX Centrum Orlová. Úkolem týmu v Business Gate Academy bylo vytvořit lokální marketingovou strategii, která přiláká návštěvníky z karvinského regionu a dalekého okolí.
2. Analytická fáze
První aktivitou, kterou musí začít každá nová marketingová strategie, je pořádná analýza, a proto jsme s výletem do Orlové dlouho neotáleli. Ovšem až poté, co proběhla týmová stmelovačka na pivku v karvinské hospůdce. Tým si připravil pro zadavatele několik otázek. Ty byly poslány předem zadavateli, aby si mohl připravit odpovědi ještě před tím, než dorazíme. Na společném prvním meetingu jsme rozebrali interní situaci ve firmě dopodrobna. Ptali jsme se převážně na otázky typu „Kdo je cílový zákazník? Kdo je konkurence? Proč by měli navštívit je a ne konkurenci? Výčet nabízených služeb?…“ Zkrátka jsme potřebovali tento základ pro návrh strategie.
Interní analýzu nebo-li to, jak vidí firmu samotné vedení nebo zaměstnanci firmy, jsme měli za námi. Dalo by se říct, že nyní jsme mohli začít tvořit persony, sestavit si STDC model, vymyslet pár obsahů a máme hotovo… Samozřejmě není tomu tak, jsou to důležité informace od kterých jsme se mohli odpíchnout, ovšem návštěvník bazénu bude mít možná jiný pohled na věc. Jak tedy zjistíme co si myslí návštevník? Zeptáme se ho!
Připravili jsme si dotazník a vyrazili otravovat lidem život k recepci na tehdy ještě „Krytém bazénu Orlová“. Z analýzy nám vyšlo, že areál navštěvovali převážně rodiny s dětmi (75%), lidi co si šli zaplavat (5%) a lidi, kteří se šli „vysaunovat“ (20%). Zde je několik důležitých poznatků na které jsme díky rozhovoru a interní analýze přišli:
- Rodiče chtějí zabavit své děti a Orlovský bazén je vhodný a cenově dostupný.
- Návštěvníci milují teplou vodu.
- Návštěvníci si chválí, že bazén není přeplněn.
- Návštěvníci jsou převážně z blízkého okolí.
- Návštěvníci hledají informace převážně na Googlu
- Zařízení navštěvují rozdílné skupiny, a to převážně rodiny s dětmi a „saunaři“.
3. Návrhy
Potřebná data k tvorbě strategie jsme měli, nyní byl čas se vrhnout na marketingovou strategii. Ještě předtím, než jsme začali vyplňovat See Think Do Care (STDC) framework, jsme si vytvořili 4 persony, které měly ideálně kopírovat návštěvníky s kterými jsme mluvili. Persony slouží převážně k tomu, abychom se mohli co nejlépe vcítit do ideálního zákazníka. Navíc, když si tyto persony hodíme na nástěnku nebo někam pověsíme, dokážou se všichni účastníci brainstormingu synchronizovat do jedné osoby. Jelikož největší zastoupení mají právě rodiče s dětmi, tak jsme vytvořili celou rodinku – matku, otce, dceru a syna. Zde je ukázka persony maminky:
Ukázka Persony „Matka“
Jak již bylo psáno, tak jsme využili oblíbený framework STDC. Na obrázku můžete vidět, kdo patří do jaké fáze.
STDC framework
Když jsme věděli, v jaké fázi se kdo nachází, mohli jsme hledat, kde dané lidi najdeme (kanál, který využijeme) a co jím chceme ukázat (obsah, který prostřednictvím daného kanálu ukážeme). Pro každou fázi jsme vytvořili jistý obsah a vybrali pro něj vhodný kanál. Níže je ukázka několika takových obsahů. Všechny návrhy zde nejsou, vybral jsem převážně ty nejzajímavější.
Fáze SEE
Poukázky pro děti do základních škol – Pamatujete si, jak jste jako malé děti dostávali na základních školách poukazy do cirkusu a vy jste s nimi přiběhli domů s větou „Mami, mami já chci do cirkusu!“ ? Tak tyto poukazy fungují na víceméně stejný princip. Děti dostanou vstup zdarma, a to za doprovodu rodičů. Přiběhnou domů, začnou prosit a jelikož vstup na bazén nezrujnuje snad žádnou rodinu, tak je vysoká pravděpodobnost, že rodič dítěti vyhoví. Největší výhodou je, že jsme schopni změřit rozdíl mezi tím, kolik se rozdá letáků (známe počet dětí ve školách) a kolik se jich využije.
Fáze THINK
Lidé v této fázi už přemýšlí nad tím, že by s dětmi na ten bazén šli, akorát hledají kam. Pokud jsme si podchytili dobře fázi SEE, tak zpravidla máme vyhráno, a to proto, že v tomto případě jsme jim touhu jít na bazén (wellnes) vyvolali my sami. V opačném případě se musíme o potencionální návštěvníky porvat. Jak jsme zjistili z analýzy, tak nejvíce zákazníků vyhledává informace na Googlu. Proto jsme navrhli PPC kampaň v okruhu 30 km. Jak můžete vidět na obrázku níže, tak tento okruh zasahuje i do Polska. Super, můžeme nalákat i polskou klientelu, která má ráda české atrakce. Ovšem tady pozor, tím pádem bylo potřeba vytvořit 2 verze reklamních inzerátu (to co vidíte jako první na Googlu jakmile chcete něco vyhledat a je u toho nápis „reklama“) , jednu česky a druhou polsky. To znamená dvakrát více práce, protože inzerát v českém jazyce by pravděpodobně v Polsku moc navštěvovaný nebyl. Na obrázku vidíme jak jsme se s tím vypořádali. Jedno cílení je na okruh v ČR v češtině (30 km okruh bez lidí žijící v Polsku) a druhá na okruh v Polsku v polštině (30 km okruh bez lidí žijící v ČR)
Fáze DO
Ve fázi DO bylo potřeba pracovat na tom, abychom přesvědčili lidi, že mají jít k nám na bazén a rozhodně nemají chodit ke konkurenci. Tito lidé už měli pravděpodobně zájem plavat a momentálně se rozhodují kam jít.
Proto bylo potřeba doladit webové stránky, které měli jisté vady na kráse, a to jak na první pohled viditelné, tak skryté, které jsme vyčetli z Google Analytics. Na finální prezentaci jsme ukázali své návrhy na zlepšení. Ještě je potřeba zmínit, že návrhy se stahovali na webové stránky čistě krytého bazénu, které už neexistují protože jsme nakonec dělali web zcela nový. O tom se však dočtete v poslední části článku – implementace.
Dalším moderním nástrojem, který jsme využili, byl Chatbot. Na Facebookových stránkách společnosti SMO si můžete vyzkoušet jak takový chatbot funguje. Zde si jej můžete vyzkoušet proklikat. Funguje to tak, že uživatel přijde na FB profil, otevře se mu chat, může rovnou využít tlačítka a komunikovat s předem naprogramovaným robotem.
Fáze CARE
Poslední a velice důležitou fází je CARE, a to pro kryté bazény a wellness centra obecně. Zážitek, který si návštěvníci odnesou, je naprosto klíčový. Rozhoduje o tom, jestli příště přijde člověk znovu a nebo ne. Pro tuto fázi jsme vymysleli soutěž o 2 volné vstupy do nového Wellness centra. O této soutěži se ale více dočtete v části implementace.
3. Implementace
Navržené aktivity jsme na konci semestru přednesli zadavateli, který byl z výstupů nadšený a domluvili jsme tedy další spolupráci. V procesu domlouvání jsme dali dohromady veškeré činnosti, které budeme provádět. Některé aktivity jsme nerealizovali a naopak některé aktivity přibyly – natočení videa, napsání Brand manuálu a tvorba nového webu.
Stačilo jenom počkat na otevření nového Wellness centra, přejmenování areálu na RELAX Centrum Orlová a začalo se makat. Zde je ukázka některých aktivit:
Poukázky pro děti do základních škol
Jak již bylo psáno výše, vytvořili jsme grafický návrh těchto poukázek a momentálně je děti dostávají ve školách. Sami jsme zvědaví, zda bude tato aktivita slavit úspěch či ne.
Ukázka hotové poukázky
Natočení promo videa
Zde asi není třeba komentovat, zkrátka se na video podívejte sami. Video jsme natočili v období, kdy byl spuštěn testovací provoz.
Soutěž pro návštěvníky krytého bazénu
Jak již bylo psáno výše, tak soutěž pro fázi CARE se taktéž zrealizovala a k dnešnímu dni pořád probíhá. Losuje se jednou měsíčně, a to vždy třetí sobotu v měsíci. Každé losování se natáčí na kameru a následně se sdílí na Facebook. Vítěz 2 volných vstupů je taktéž telefonicky kontaktován. Níže je ukázka jak vypadá leták, který se nachází v areálu u pokladny. Zde je odkaz na video posledního losování.
Leták k soutěži
Webové stránky
Studenti také dostali na starost nové webové stránky. Převážně měli nadesignovat několik základních stránek, podle kterých se už interní zaměstnanci mohli odpíchnout při dodělávání webu. Webovky se stavěli na Worpdressu s nainstalovanou šablonou DIVI. Ukázka zde.
4. Závěr
Jelikož jsem se snažil, aby tato případovka nebyla na hodinové čtení a tím pádem desetihodinové psaní, vybral jsem jen ty nejzajímavější výstupy, které jsme dodali. Práce na ROPO zadání (Research Online Purchase Offline) bylo pro náš tým výzvou a myslím, že jsme se s tím poprali velice dobře. Získali jsme plno nových zkušeností, vydělali si nějaké peníze a zadavatel byl (věřím, že pořad je) nadšený. Zkrátka dokonalá kombinace.
Autor článku: Tomáš Hercig